MATERI
RAGAM JINIS
TEKS
1.
Teks Eksposisi
·
Teks eksposisi yaiku teks kang jlentrehake utawa
medarake sawijing bab kanggo pamaos, supa ya pamaos oleh informasi kang genep
babagan sawijing objek, sabanjure pangreten pamaos isa mundhak. Teks eksposisi
asipat menehe ngreti, ngonceki, aweh pamrayoga (saran), utawa ngandharake
sawijining bab.
·
Bab kang dijlentrehake ing teks eskposisi yaiku:
a. Data
factual
b.
Sawijining analisis utawa penapsiran objektif marang
seperangkat fakta
c.
Fakta ngenani pawongan kang gondhelan kenceng marang
sawijing keyakinan
·
Ciri teks eksposisi
a. Njelntrehake
panemu, gagagsan, lan keyakinan
b.
Mrelokake fakta kang dikuwatake utawa dicethakake
c.
Mrelokake analisis lan sintesis nalika ngonceki
bahan lan fakta
d.
Nggoleki sumber ide saka pengalaman, pengamatan,
sikap, lan keyakinan
e.
Pathokan nulis teks eksposisi
f.
Teks eksposisi ngupaya kango nyethakake sawijing
pokok prastawa
g.
Isi eksposisi ora nduwe karep ngundhang reaksi
h.
Gaya eksposisi kudu informative lan ngyakinake
i.
Basa eksposisi minangka basa pawarta tanpa rasa
subjektif lan emosional
j.
Eksposisi ngupaya kanggo njembarake pamawas lan
pangretene pawongan marang objek kang dirembug
k.
Penulis kudu ngreti prastawa kang diandharake
l.
Penulis kudu prigel nganalisis prastawa kanthi cetha
lan konkret
·
Tuladha teks eksposisi
Gempa
Pasca gempa 5.9 skala
ricther, saperangan Yogyakarta lan Jawa Tengah ajur mumur. Kahanan iki ngundang
perhatian saka akeh pihak. Pitulungan pada teka saka njero lan luar negri.
Pitulungan awujud panganan, obat-obatan, lan sandhangan dipanggonake ing
panggonan sing strategis. Babagan iki dimaksudake supaya cara mbagi bantuan
bisa dilakokake luwih cepet. Para dokter lan tenaga medis saka daerah-daerah
liya uga teka. Dheweke maringi bantuan utawa pitulungan ing Rumah Sakit lan
tendha-tendha pengunsgian.
2.Teks Argumentasi
·
Teks argumentasi yaiku teks kang ditulis kanggo
ngyakinake utawa mbujuk pamaos
·
Ciri teks argumentasi
a.
Isine argumen, pandangan, pendapat, lan keyakian
babagan prastawa
b.
Nggunakake data kang asipat factual
c.
Ana analisa lan logika nalika nintakake penjabaran
d.
Nduweni ukara panutup/dudutan kang dadi ukara
penegas/penjelas
·
Cara gawe teks argumentasi
a.
Nentokake tema
b.
Nyawijikake data/bahhan
c.
Gawe kerangka teks
d.
Ngembangake kerangka kang wis digawe
·
Tuladha teks argumentasi
Budi Pakarti
Basa
Jawa menika gadhah relevansi kaliyan pendidikan budi pakarti. Kangge
tuladhanipun, lare ingkang nyinau basa Jawi mboten kraos ugi pikantuk pelajaran
budi pakarti. Paling mboten, lare menika saged mangertosi babagan unggah-ungguh
ingkang dados salah satunggaling unsur penting wonten pendidikan budi pakarti.
Lare-lare kala wau badhe luwih ngajeni tumrap tiyang sanes, kaliyan tiyang
ingkang dipunjak micanten, ugi luwih ngajeni tiyang ingkang luwih sepuh saking
piyambakipun.
Wonten ing kabudayan Jawi menika, kususipun ing
basa Jawi, wonten kathah sanget bebasan ingkang gadhah unsur pendidikan budi
pakarti, etika, moral, ingkang sejatosipun sampun diakui kaliyan bangsa
Indonesia. Babagan menika amargi bebasan-bebasan ing basa Jawa menika ngandhut
kapribaden manungsa ing Indonesia. Tegesipun, sedaya ingkang sae, ingkang endah
ing pangraosan dipunungkapaken mawi tetembungan basa Jawi. Isi lan unenipun
tetembungan menika saged dipunpahami kaliyan bangsa Indonesia. Kangge
tuladhanipun inggih menika bebasan:
“gemi,
nastiti, ngati-ati”
Gemi menika ateges mboten boros, manungsa menika mboten
pareng boros wonten gesangipun, amargi boros menika kalebet tumindak ingkang mboten
sae. Nastiti menika ateges mboten nyedhak kaliyan babagan ingkang angel, dados
manungsa menika mboten usah kangelan anggenipun ngadhepi gesang menika, nanging
kedah usaha kemawon. Ngati-ati menika ateges ngedohaken awakipun saking
tumindak ingkang ala (mboten sae/kelentu), manungsa menika kedah miturut
kaliyan mergi ingkang sae, manut kaliyan moral lan aturan ingkang wonten ing
masarakat.
3. Teks Deskripsi
· Tegese
Deskripsi
Tembung deskripsi ditegesi gambaran. Gegayutan karo bab iku teks deskripsi
bisa ditegesi teks kang gunane kanggo nggambarake utawa nerangake. Wujud sing
digambarake yaiku apa-apa sing bisa disawang, dirasakake, dirungokake lan
diambu. Kajab iku, uga gegayutan karo swasana lan kahanan. Umpamane swasana ati
(wedi, tresna, sedhih, geting, lsp.), kahanan alam (panas, adhem, lsp)
· Titikane Teks Deskripsi
a. nggambarkan objek tertentu
b. objek kang digambarke ana ing teks deskripsi
asipat khusus. Tuladha nggambarke panggonan wisata, panggonan bersejarah,
mahluk urip, utawa benda.
c. nggambarake objek kanthi rinci
d. objek dipaparke secara rinci yaiku adedasar
fisik, sifat utawa pandangan penulis.
e. nglibatake panca indera
f. objek digambarke kanthi nglibatake pancaindera.
Piyayi kang maos kaya-kaya bisa nonton, rungokake, ngrasakake, ngambu, utawa
ngalami objek kang dideskripsikake.
· Struktur teks deskripsi.
a. Judul : Kangge ngerteni isi teks
deskripsi.
b. Identifikasi : Ukara ngenani apa kang arep
diandharake ing teks deskripsi
c. Klasifikasi : Gambaran umum babagan apa
kang dideskripsekake kang sesambungan karo jeneng, lokasi, sejarah, arti
jeneng, lan sakpanunggale.
d. Deskripsi : Ana ing bab iki penulis
njlentrehake rincian objek kang gegayutan karo panca indera yaiku apa yang
disawang, dirungokake, diambu, dirasakake, diraba
· Urut-urutane Nulis Teks Deskripsi
a. Nemtokake underaning prekara (Tema)
b. Ngumpulake Katrangan kanthi njingglengi bab
kang arep ditulis
c. Nyatet perangan-perangan bab
d. Nulis asile kang njingglengi mau kanthi urut
lan cetha
e. Naliti lan benerake ukara supaya dadi karangan
kang becik.
· Tuladha
Teks Deskripsi
Nagasari
Nagasari yaiku salah
sawijine jajanan pasar. Lumrahe disugatake ing saben wong duwe gawe.
Jajanan iki wujude kothak. Ukurane udakara 10 x 6 x 2
senti. Pinggirane luwih tipis timbang tengahe, memper bantal.
Warnane putih amarga
digawe saka glepung beras sing diolah karo santen dadi adonan. Adonan iki
banjur dibuntel. Buntele panganan iki biasane nganggo godhong gedhang. Godhong
sing dinggo yaiku sing ora enom nanging ya ora tuwa. Iku supaya gampang anggone
ngelak-ngeluk lan ora gampang suwek.
Njerone adonan ana
perangan kang wernane kuning, yaiku gedhang. Umume gedhang kanggo isi yaiku
gedhang kepok. Adonan, isi, lan buntele banjur dikukus nganti mateng.
Perangan putih mau rasane
guruh semu manis. Yen dicakot empuk kenyel-kenyel. Dene gedhange rasane legi.
Merga rasane sing gurih tur legi, nagasari dadi jajanan sing disenengi
masarakat.
Tempe
Ora
kaya panganan dhele tradisional
liyane kang biyasane asale saka Cina lan Jepang, tempe iku asli saka Indonesia. Ora cetha kapan panggawene tempe iku
kawitan. Nanging nyatane panganan tradisional iki wis dikenal wiwit
pirang-pirang abad kawuri, utamane ing tatanan budaya panganan masarakat Jawa.
Ing bab 3 lan bab 12 manuskrip Serat
Centhini kanthi seting Jawa abad kaping 16, wis ditemokake tembung “tempe”,
umpamane kanthi nyebut jeneng nyamikan jae
santen tempe (saemper masakan tempe nganggo santen) lan dhele tempe srundengan.
Tembung
dhele kang ditulis kadhele ing basa Jawa ditemokake ing Serat Sri Tanjung (abad 12 utawa 13).
Saliyane iku ing serat legenda kota Banyuwangi iku, tembung dhele uga
ditemokake ing Serat Centhini taun
1814. Ing jilid kapindho Serat Centhini
digambarake lelakone Cebolang saka Purbalingga tumuju menyang Mataram, banjur nginep ing omahe Ki Amongtrustha, kang nyugata dhahar
wengi kanthi lawuh bubuk dhele. Ing Mataram, Cebolang diwenehi ngerti dene
sesaji ing kacar-kucur, yaiku upacara arep nikahake anak, ana kacang kawaklandhele kawak, beras kuning,
kembang, lan dhuwit cring. (wikipedia).
Tembung
“tempe” dirasa saka basa Jawa
kuna.Ing jaman Jawa kuna ana panganan kang werna putih digawe saka
glepung/tepung sagu kang diarani tumpi.Tempe
seger kang awarna putih katon saemper karo panganan tumpi kasebut. Saliyane iku
ana rujukan ngenani tempe saka taun 1875 ing sawijining kamus basa
Jawa-Belanda.
Andharan
kasebut nyata nuduhake lamun panganan kang diarani tempe iku dikenal dening
wong Indonesia wis pirang-pirang abad kawuri. Mula sepira bungahe lamun awake
dhewe iku duwe sawijining panganan khas kang ora diduweni dening tlatah liya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar